Motocykle,  Silnik

Motocykle i ich silniki

Dla kobiet najważniejszą kwestią przy wyborze pojazdu, jakim będą się poruszały jest jego wygląd. A jak jest z panami? Tutaj sytuacja wygląda diametralnie inaczej, ponieważ to nie względy wizualne, ale moc i silnik jest jedną z najistotniejszych przesłanek decydujących o podjęciu takiej, a nie innej decyzji. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ to on wiele mówi o maszynie i jej możliwościach. Stąd też na przestrzeni lat silniki motocyklowe ulegały wielu modyfikacjom i doskonaleniom, na które wpływ bez wątpienia miał rozwój technologiczny  i opracowanie różnych patentów. A zatem jakie są rodzaje silników? Na wstępie warto zaznaczyć, że jest ich dość dużo (w artykule wymienione zostaną najczęściej spotykane). Dlatego jeżeli zakup motocykla uzależniamy od rodzaju silnika, to tak naprawdę mamy w czym wybierać. Choć nie brakuje osób, które są już ukierunkowane na jeden, konkretny rodzaj i żadnych innych nie biorą one pod uwagę.

 

Silniki dwusuwowe oraz czterosuwowe

Tak jak różne są części motocyklowe, które zależą od motelu motocykla czy rocznika produkcji, tak również różne są silniki. Z dwusuwowymi spotkać możemy się głównie w starszych motocyklach czy skuterach. Inaczej silniki te zwane są też dwutaktami. I choć cechuje je stosunkowo prosta budowa, to mają one niestety dość spore wady. Jakie? Otóż pierwsza, która będzie szczególnie odczuwalna w naszym portfelu, to duże zużycie paliwa. Obecnie, kiedy ceny paliw nie należą do najniższych, może to być minusem, który skutecznie odciągnie od decyzji kupna motocykla z silnikiem dwusuwowym. Poza tym silniki te mają to do siebie, że są głośne i emitują do środowiska dużo spalin. Wszystko to sprawiło, że o wiele popularniejsze stały się silniki czterosuwowe, czyli inaczej mówiąc czterotakty. W jednośladach znajduje się wiele odmian silników czterosuwowych, które różnią się głównie układem cylindrów.

Silniki rzędowe

W odniesieniu do motocykli, to najczęściej możemy się spotkać właśnie z silnikami rzędowymi. O ich mocy w dużej mierze decydują cylindry. W szybkich motocyklach dominują napędy czterocylindrowe, które potrafią osiągnąć bardzo wysokie obroty oraz dużą maksymalną moc. Zastanawiasz się nad awaryjnością tych silników? Otóż dość rzadko ulegają one poważnym awariom, a jeśli chodzi o ich żywotność to można powiedzieć, że plasuje się ona na średnim poziomie. Ale na pewno nie powinniśmy się obawiać silników rzędowych, bo jak już wspomniano bardzo często są one montowane w motocyklach, a powszechność ich stosowania bezpośrednio świadczy o tym, że muszą się one sprawdzać… Oprócz silników rzędowych czterocylindrowych, produkowane są również rzędówki dwucylindrowe, trzycylindrowe czy sześciocylindrowe.

 

Silniki single

Single, jak sama nazwa mówi są to silniki jednocylindrowe. Cechuje je prosta konstrukcja, lekkość i niewielkie rozmiary, co przekłada się z kolei na proste serwisowanie. Zazwyczaj stosowane są w motocyklach, które muszą być maksymalnie lekkie, takie jak na przykład motocykle off-roadowe typu cross. Co jest charakterystyczne dla singli? Przede wszystkim duże drgania oraz częste osiąganie maksymalnej mocy przy niewielkich obrotach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *